Categorie: "Biobrandstof"

‘Biobrandstoffen hebben de toekomst’, zegt platform

Dat gezeur over de nadelen van biobrandstoffen moet maar eens zijn afgelopen. Het Platform Groene Grondstoffen denkt dat binnen twintig jaar een kwart tot 30 procent van onze energie uit plantjes kan worden gewonnen. Dat betekent ook dat in 2030 de CO2-uitstoot met een derde kan dalen door ‘slim gebruik te maken van plantaardig materiaal’.  Minister Verburg omarmde vandaag het rapport van het platform. 

Niet vreemd dat juist het platform zo juichend is. Het Planbureau voor de Leefomgeving nuanceert het een en ander. Biobrandstoffen kunnen CO2-emissies volgens het instituut weliswaar behoorlijk temperen, maar het gebruik van Pure Plantaardige Olie (PPO) kan ook leiden tot juist meer uitstoot van broeikasgassen. Bio-ehtanol – een soort alcohol – presteert wat dat betreft een stuk beter.

Shell vindt schone energie veel te duur

Er waren tijden dat Shell tenminste nog probeerde zich een groen imago aan te meten, hoewel die pogingen al misleidend waren. Maar vanaf vandaag doet de oliemaatschappij niet eens meer de moeite om aan green washing te doen. Shell voelt helemaal niets meer voor schone energie. De investeringen in zonne- en windenergie en waterstof gaan vrijwel naar nul. Alleen in biobrandstof wordt nog wat geld gestoken.

Volgens Shell levert schone energie te weinig geld op. De ontwikkelkosten wegen niet op tegen de baten. Zeker niet nu de olieprijs fors is gezakt. Behalve biobrandstof blijft het concern ook geld steken in CO2-opslag. Daar krijgt het tenminste vele miljoenen euro’s subsidies voor van de Europese Unie. En daarvoor zwaaien de deuren van het hoofdkantoor in Den Haag wel wijd open.

Moslimpredikant: ‘Rijden op bio-ethanol is een zonde’

www.alarabiya.net

bron: www.alarabiya.net

Mag ik u voorstellen: sjeik al-Najimi, geestelijke in Saudi-Arabië. De beste man is een heilige oorlog  begonnen tegen bio-ethanol. Want: bio-ethanol is alcohol - het wordt gewonnen uit gistende planten -en zoals u weet is dat voor de meeste moslims verboden.

Nu blijkt niet alleen het drinken van alcohol voldoende voor een enkeltje hellevuur, ook het tanken van bio-ehtanol bij de benzinepomp is een doodzonde voor moslims. Zegt al-Najimi.

Daarom waarschuwt de prominente geestelijke, lid van de Islamitische Fiqh Academie, voor het gevaar van de groene brandstof. Hij verbiedt in het bijzonder Saudische studenten in het buitenland op bio-ethanol te rijden. Moslims die de biobrandstof toch tanken, krijgen het volgens hem aan de stok met de profeet. Mo zou namelijk ooit hebben gezegd dat álle gebruik van alcohol zondig is. Zou hij daarbij ook aan biobrandstof hebben gedacht?

Groen racemonster nog niet fit voor Formule 1

Formule 1, die vieze oorverdovende sport milieuvriendelijk? Een paar racegekken aan de Hogeschool Utrecht doen in ieder geval een poging met hun zelf ontwikkelde Formule Bio, een klimaatneutraal snelheidsmonster op bio-ethanol. Ze presenteerden de auto, natuurlijk uitgevoerd in het groen, vrijdag officieel

Een dappere poging, zonder meer, hoewel de wagen nog niet helemaal fit is voor Formule 1. Volgens de studenten kan de Formule Bio bijna concurrerend rijden in de Formule 3-klasse. Hij ronkt net zo stevig als de CO2-monsters op benzinemotoren en bereikt in 3,5 seconden een snelheid van honderd kilometer per uur.

Nieuwe trend: schijten tegen klimaatverandering

Denk nou niet dat ze alleen in Oslo poepen voor een beter milieu. Daar rijden weliswaar al een paar honderd stadsbussen op lokaal biogas uit menselijke drollen, in Nederland zijn we ook al begonnen met het herwaarderen van onze uitwerpselen. Een drol is namelijk een potentieel energiebommetje dat zorgt voor een schoner wagenpark én warm water in huis.

In Leiden zijn ze razend enthousiast. Bij wijze van proef rijden al een paar auto’s en taxi’s op biogas uit rioolwater. Het Hoogheemraadschap van het Rijnland vindt het doodzonde om het gas uit de lokale poepproductie zomaar te bijven affakkelen, alsof het niets waard is. In Vara’s Vroege Vogels werd vanochtend berekend dat een auto ongeveer negen miljoen kilometer kan rijden op het Leids rioolslib. De stad omarmt daarom sinds kort elke drol.

Noorse poep voor stadsbussen in Oslo

Alle drollen verzamelen in Oslo. In de Noorse hoofdstad rijden binnenkort tweehonderd stadbussen op biogas dat afkomstig is uit menselijke poep. De gemeente ziet in de uitwerpselen van de eigen inwoners het nieuwe zwarte goud. De stad wil in 2050 volledig op ‘schone energie’ draaien en wat is milieuvriendelijker dan biogas dat de Noren helemaal zelf produceren?

Het vieze goedje waar de bussen op gaan rijden komt uit de rioolzuiveringsinstallatie waar bacteriën al sinds jaar en dagmethaan make van de Noorse poep. Gewoonlijk wordt dat afgefakkeld, waardoor tonnen broeikasgassen in de lucht belanden. Doodzonde, vindt Oslo. Als de dieselmotoren van de stadsbussen worden aangepast, kunnen die prima op dat menselijke biogas rijden.

België: ecotaks op benzine zonder biobrandstof

Hun land is al zeker een jaar praktisch onbestuurbaar en de Rode Duivels bakken er ook nog steeds niets van, maar op milieugebied laten de Belgen er geen gras over groeien. Het kabinet overweegt om ecotaks te heffen op benzine en diesel waar geen biobrandstof doorheen is gemengd. Vorig jaar bedroeg het aandeel biobrandstoffen bij onze zuiderburen slechts 1,1 procent. 

Olie en boer Rudo hebben honger

Op YouTube stuitte ik op dit tekenfilmpje over biobrandstof. Wie het heeft gemaakt kan ik niet achterhalen en de boodschap is inmiddels wat achterhaald, maar het is geinig gemaakt. Alleen, wat de maker met zijn oproep van ons wil blijft onduidelijk. Hij roept ons op iets te doen tegen grootschalig gebruik van biobrandstof dat wordt gemaakt van voedsel uit ontwikkelingslanden. Leuk advies, maar hoe moeten wíj daar iets tegen ondernemen?

DSM leert micro-organismen bio-ethanoltruc

De illusie dat biobrandstof het panacée is tegen klimaatverandering, ligt al weer even achter ons. Voedselrellen door hongerige armen in de wereld, die het niet zo’n goed idee vonden dat hun kostbare maïs, suikerriet en graan door ons wordt verstookt, hebben het westen stevig wakker geschud. En anders gebeurde dat wel door vervelende rapporten dat biobrandstof misschien toch niet zo’n wondermiddel is.

Maar verdwenen is de droom over een briobrandstofeconomie allerminst. Want de tweede generatie moet het helemaal gaan worden. We stoken dan geen voedsel meer op, maar ons gft- en landbouwafval. Helaas was dat toekomstbeeld nog ver weg, dachten we. Of niet? Chemieconcern DSM verwacht dat het over twee tot drie jaar al op grote schaal bio-ethanol uit de inhoud van onze biobak te kan produceren.

Utrecht blijft zitten in dieseldamp bussen

Bewoners van de Utrechtse binnenstad zijn woedend over de nieuwe vieze streekbussen die sinds vorige maand door de regio rijden. Verkeerswethouder Tymon de Weger had vorig jaar nog met de hand op zijn hart beloofd dat het openbaar vervoer in Utrecht veel schoner zou worden. De roetmonsters die de stad al decennia vervuilen zouden verleden tijd zijn. Schoon betekent voertuigen op biogas of desnoods aardgas. Dachten de bewoners.

Maar nee, Connexxion koos met volledige goedkeuring van de gemeente weer voor dieselbussen. Hele schone dieselbussen, zei De Weger. De uitstoot stikstofdioxide bedroeg volgens hem 0,2 gram per kilometer. En daar blijkt dus niets van te kloppen. Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat de uitstoot negen keer zo hoog is.  Bewoners kwaad, de oppositie in de Utrechtse gemeenteraad kwaad, de stadsregio en gemeente Utrecht zwijgen. 22 januari volgt een spoeddebat.