Categorie: "Verkeer"

Perverse vliegtaks gaat op de helling

De perverse vliegtaks gaat misschien eindelijk verdwijnen, heeft verkeersminister Camieleke Eurlings vandaag in de Tweede Kamer gezegd. Niet omdat de zogenaamde milieubelasting volksverlakkerij is – het geïnde geld gaat niet naar groene projecten, maar stroomt rechtstreeks in de schatkist – maar omdat Schiphol er financieel aan onderdoor dreigt te gaan.

De luchthaven zou door de invoering van de vliegtaks inmiddels samen met Heathrow de duurste van Europa zijn. En dat merken ze in passagiersaantallen. Wij zijn geen kilometer minder gaan vliegen, maar doen dat wel massaal vanaf vliegvelden net over de grens; Düsseldorf, Brussel, Keulen. Volgens Eurlings staat Schiphol door die exodus ‘sterk in de min’.

Op stroom door Amsterdamse grachten toeren

Elektrisch rijden? In Amsterdam hebben ze heel andere plannen. De stad wil veertig oplaadpunten aanleggen voor elektrische bootjes die door de hoofdstedelijke grachten willen toeren.

Van de zomer moet het al zo ver zijn dat u met een fluitsterend bootje op stroom door de grachten zoemt. De gemeente valt met de neus in de boter, want aankomend weekend kunnen ze hierrr al ideeën opdoen voor elektrisch en hybride varen.

Schonere bedrijfsautootjes, nog héél even wachten

Schone bestelauto’s, ze bestaan. Tenminste, over drie jaar. En als het bedrijfsleven zijn beloften nakomt. Milieuminister Cramer sluit morgen een fijnstofpact met bedrijven dat kleine bedrijfsauto’s veel schoner moet maken. Zij stelt daarvoor een subsidiepot van 51 miljoen euro ter beschikking.

Ondernemers zeggen toe hun wagenpark snel te verschonen en fabrikanten beloven vanaf 2012 elke nieuwe bestelauto standaard van roetfilter te voorzien. Nu heeft nog maar één op de drie bestelwagens een ingebouwde roetfilter, waardoor de auto voldoet aan de hoogste EU-normen voor luchtkwaliteit. Overigens, nieuwe campers vallen ook onder regeling, zodat ook in buitenlandse steden iets minder roet uitblazen.

Amsterdam slingert vuile truck op de bon

In de serie ‘de Amsterdamse oorlog tegen de vieze auto’, hierbij een snelle update. Vanaf vandaag lopen chauffeurs van vervuilende vrachtwagens serieus het risico dat een gemeentelijke milieucontroleur ze voor 150 euro op de bon slingert als ze zich met hun truck in de grote binnenstad vertonen, het gebied binnen de ringweg A10.

De milieuzone werd in oktober al het leven geroepen, maar de truckers hebben even de tijd gekregen om te wennen. Op een overtreding stond tot nu toe hooguit een vermaning. Maar aan dat gedogen komt nu dus een eind. Amsterdam gaat streng toezien op de twintigduizend ‘vrachtwagenbewegingen’ die dagelijks in de stad worden geteld.

Marijke tegen de PC Hooft-traktor

En weer komt Amsterdam met een groen plannetje. En weer heeft wethouder Marijke Vos het gemunt op de auto’s. Na het voornemen om oude, vervuilende benzineauto’s uit het centrum te weren – dat overigens met een jaar is uitgesteld – heeft zij nu haar pijlen gericht op de parkeerplekken. Het idee is weinig verrassend: vieze auto’s moeten meer betalen voor een parkeervergunning dan zuinige wagens.

Voorlopig is het alleen een een proef in De Baarsjes en het Westerpark die 1 april begint en een half jaar duurt. Vos heeft vijftien autotypes bestempeld milieuvriendelijk. Zo betalen hybride wagens straks een schijntje voor hun parkeervergunning. Eigenaren van horkerige PC Hoofttraktoren en SUV’s die sowieso al twee parkeerplekken bezet houden, hebben dit keer vette pech. Zij moeten extra dokken.

Utrecht blijft zitten in dieseldamp bussen

Bewoners van de Utrechtse binnenstad zijn woedend over de nieuwe vieze streekbussen die sinds vorige maand door de regio rijden. Verkeerswethouder Tymon de Weger had vorig jaar nog met de hand op zijn hart beloofd dat het openbaar vervoer in Utrecht veel schoner zou worden. De roetmonsters die de stad al decennia vervuilen zouden verleden tijd zijn. Schoon betekent voertuigen op biogas of desnoods aardgas. Dachten de bewoners.

Maar nee, Connexxion koos met volledige goedkeuring van de gemeente weer voor dieselbussen. Hele schone dieselbussen, zei De Weger. De uitstoot stikstofdioxide bedroeg volgens hem 0,2 gram per kilometer. En daar blijkt dus niets van te kloppen. Onderzoek van TNO heeft uitgewezen dat de uitstoot negen keer zo hoog is.  Bewoners kwaad, de oppositie in de Utrechtse gemeenteraad kwaad, de stadsregio en gemeente Utrecht zwijgen. 22 januari volgt een spoeddebat.