Weg met biologisch, leve lekker organic voedsel

Tuurlijk kan biologisch ook hartstikke lekker zijn. Maar toch, bij de term alleen krijg ik al jeuk. Biologisch is besmet door types met zelfgebreide, paarse truien die in Marokkaanse straatterroristen nog steeds troetelallochtonen zien. Het is de tragiek van biologisch Nederland. 

Koopt in Engeland 90 procent van de consumenten wel eens biologisch, in Nederland is dat een schamele vier procent. Royal Wessanen – u weet wel, het concern achter Zonnatura - denkt daar een even eenvoudige als doeltrefffende oplossing voor te hebben gevonden. Biologisch gaat voortaan organic heten. Het bedrijf lanceert onder het merk Whole Earth organic frisdranken, ontbijtgranen, fruit spreads, pindakaas, chocoladepasta’s en koekjes.

De producten worden in de Albert Heijn en Jumbo niet meer weggemoffeld in het schap met verantwoorde gezondheidsvoeding, maar staan op ooghoogte tussen alle A-merken.  Jumbo heeft zich al voorbereid op een organic offensief. In de nieuwe folder van de supermarktketen staat: ’Whole Earth introduceert de meest fantastische schandalig lekkere chocoladepasta ever!’ En voegt er in kleine letters aan toe:  ‘Oh ja, het is ook organic.’

Organic moet eindelijk het biologische imago van oud, taai brood en te dure, kleine appels vol beurse plekken van zich af schudden. Wessanen durft niet de nadruk te leggen op milieu en gezondheid. Dat zou de doodsteek voor Whole Earth kunnen zijn. Bovendien, de illusie dat biologisch ook gezonder is, werd al ruim een geleden doorgeprikt.

Lees ook:Wedloop om klimaatvriendelijk mobieltje losgebarsten
Lees ook:Na klappertanden voor klimaat, straks in het donker zitten
Lees ook:Earth Hour: doorslaand succes of niet?
Lees ook:Earth Hour, zinvol of uurtje nutteloos in het donker zitten?
Lees ook:Eerlijk en Puur Uit Eten met online gids

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.