Categorie: "Groen shoppen"

Samsung lanceert nieuw groen mobieltje

De markt voor (pseudo-)duurzame mobiele telefoons ontploft. Nu komt Samsung weer met een nieuw groen model: de Clover. De verpakking van het ecovriendelijke mobieltje kan worden gebruikt om de batterij met zonne-energie op te laden. De nieuwste gadget is de ‘eco-map’, een sociaal netwerk waarbij milieuvriendelijke ideeën en tips worden uitgewisseld.

Het mobieltje geeft verder inzicht in het energieverbruik en is gemaakt van recyclebaar materiaal. De Clover is natuurlijk deels handige groene marketing, maar dan wel hartstikke strak uitgevoerd. Wanneer die in Nederland verkrijgbaar is, is nog niet duidelijk.

Re-evelope, herbruikbare envelop op oud zeildoek

Een nieuwe groen innovatie: de re-evelope. Pardon? De herbruikbare envelop dus. Ideetje dat is geboren in Amerika, waar de stroom groene ideeën en producten schijnbaar oneindig veel groter is dan in Nederland, of West-Europa. De re-evelope is niet van papier, maar van oud zeildoek.

Aan de voorkant zit een venster waar een papiertje met adresgegevens van de ontvanger in moet geschoven. Dichtplakken gebeurt met klitteband of zonodig met naald en draad en na gebruik zijn postzegels van de envelop af te weken. Dan de kans dat deze innovatie doorbeekt. Nihil, schat groen.blog in. Maar aardig verzonnen is het zeker. En de re-evelop ziet er nog vrolijk gekleurd uit ook.

Groene bruiloft dient zich nu ook aan

Natuurlijk, het kon niet uitblijven: de groene bruiloft doet zijn intrede. Of het label ‘duurzaam trouwen’ een hit wordt, waagt groen.blog te betwijfelen. De Amerikaanse site Daily Green gelooft er wel in en heeft alvast tien tips om milieuvriendelijk het ja-woord te zeggen, en de rest van de dag te vieren.

De adviezen zijn weinig verrassend – koop een vintage jurk, gebruik gerecycled papier en serveer lokaal en liefst biologische voedsel - maar weddingplanners op deze site hierrrrr toch even testen of zij het bruidspaar iets groener aan hun huwelijk kunnen laten beginnen.

Filmindustrie in de ban van klimaatverandering

De filmindustrie is in de ban van global warming. Het regent werkelijk klimaatfilms. The Yes Men Fix the World was al de openingsfilm in Berlijn en draaide op het Sundance Filmfestival. Pas geleden ging in Engeland The Age of Stupid in première, waarin wordt teruggekeken op de zorgeloosheid van 2008.

En nu speelt zelfs Val Kilmer – gewoonlijk toch een platte Hollywood-schurk - de hoofdrol in een film over het broeikaseffect: The Steam Experiment. Hierboven de trailer. In zijn vermoedelijk meest ongeloofwaardige rol ooit, is de krachtpatser een doorgedraaide oud-professor die zes mannen en vrouwen gijzelt in een Turks badhuis waar de temperatuur langzaam oploopt. Een metafoor natuurlijk voor global warming en de maatschappelijke chaos die het veroorzaakt.

Engelsen shoppen groener in recessietijd

Een sprankje groene hoop in de gitzwarte recessie. In Groot-Brittannië zeggen shoppers bij hun inkopen niet minder rekening te houden met milieu en klimaat nu de financiële toekomst er zo somber uitziet. Tweederde van de consumenten zegt dat hun groene bewustzijn hetzelfde is als vorig jaar. Een kwart winkelt zelfs milieuvriendelijker dan voorheen. 

Of de enquête van de Carbon Trust Standard helemaal representatief is kan je je afvragen. Er werden slechts tweeduizend volwassenen bevraagd. Niettemin, het resultaat is bemoedigend. Want veertien procent zegt dat zij niet meer kopen bij bedrijven die als vervuilend bekend staan. Bijna tachtig procent van de consumenten vindt dat ze niet goed worden voorgelicht over de klimaatimpact van producten en bedrijven. En zes van de tien shoppers gelooft weinig van milieuclaims door bedrijven.

Web2.0-activisme: Power to the groene consument

Powerrrr to the consumers, is de enige manier om bedrijven echt groener te maken. Tenminste, dat is de gedachte van Carrotmob, vernoemd naar de wortel die je een ezel voorhoudt zodat die harder werkt. Zo werkt dat ook in het kapitalisme, is het idee. Beloof bedrijven of winkels héél véél consumenten, maar alleen op voorwaarde dat ze schoner produceren of groene producten verkopen. Hierrrr een filmpje van hoe een Carrotmob werkt.

En begin nu niet over protestmarsen en handtekeningenacties die in het verleden niets hebben uitgehaald. Carrotmob is krachtiger, want gebaseerd op web2.0 dat in no-time massaal consumenten op de been brengt. Deelnemers worden via mail, Twitter of Facebook opgetrommeld om bij een groene winkel in hun buurt te shoppen. Het concept werkt natuurlijk ook bij webshops. De tekenfilm hierboven legt het nog beter uit.

Eerste echt klimaatvriendelijke shirts op de markt

Groener heeft groen.blog.nl ze niet eerder gezien. Bij de T-shirts en sweatshirts van Earth Positive zou geen microgram CO2 vrijkomen – want de productie draait op wind- en zonne-energie - en geen snufje landbouwgif. Het bedrijf zegt aan te willen tonen dat het mogelijk is om volgens de hoogste milieustandaarden kleding te produceren, in een industrie die als verwoestend te boek staat.

Over smaak valt te twisten natuurlijk, maar de shirts zijn dan ook een begin. Bovendien zijn ze voornamelijk bedoeld voor de muziek- en promotionele branche die hun logo op de shirts willen plakken. Echt modieus hoeven ze dan kennelijk niet te zijn. Het heeft volgens de site twee jaar geduurd om het klimaatneutrale, milieuvriendelijke shirt te ontwikkelen.

Groene schoenen te koop van Keds

Groene schoenen, jazeker die bestaan ook. Het Amerikaanse merk Keds lanceert een green label voor een eco-vriendelijke lijn. De schonen zijn gemaakt van milieuvriendelijk, gifvrij katoen, de veters van gerecycelde flessen en ook de schoendozen zijn van hergebruikt karton. Voor elk paar dat wordt verkocht belooft het bedrijf een boom te planten.

Dell ziet zichzelf als groene raaf in computerindustrie

Is de Ierse computerfabrikant Dell de groene raaf in de hardware-industrie? Volgens de site Ecogeek wel. In een ronkend verhaal laten ze ‘milieutopman’ van Dell, Micheal Murphy, leeglopen over de groene initiatieven van het bedrijf.

En eerlijk is eerlijk. Muprhy’s verhaal klinkt ambitieus en positief. Of Dell daadwerkelijk Co2-neutraal is, zoals het bedrijf zelf claimt is nog maar de vraag. Maar het streven om in de computers veel zuiniger LED-verlichting te zetten klinkt interessant – voor de leek.