Categorie: "Verkeer"

Grote auto’s ook milieuvriendelijker

Zuinigheid is niet langer het alleenrecht van kleine auto’s. Ook auto’s in de grote middenklasse worden steeds zuiniger en kwalificeren daarmee steeds vaker voor de gunstige 20 procent bijtelling bij lease. Dat blijkt uit de jongste editie van de Top10′s Zuinige auto’s die de ANWB in samenwerking met de Stichting Natuur en Milieu elk kwartaal uitbrengt.In de categorie Groot Benzine valt de Volkswagen Passat 1.4 TSI onder de CO2-norm van 140 g/km waardoor deze gunstige belastingmaatregel van toepassing is. Bij de categorie Groot Diesel zijn er twee merken die nu onder deze belastingmaatregel vallen, te weten de Volvo S40 1.6 D DRIVe Start/Stop en de Skoda Octavia 1.6 TDi Greenline. Van beide merken vallen ook de stationwagon, de Volvo V50 en de Skoda Octavia Combi Greenline in de gunstige bijtelling.

Vliegen zonder ramen en met zonnepanelen

Het geruzie wie tijdens het vliegen bij het raampje mag zitten, is over een paar jaar voorbij. Een nieuwe generatie duurzame vlietguigen beschikt dan namelijk niet meer over ramen. Tenminste, dat denken Spaanse studenten die meedoen aan een duurzaamheidswedstrijd van Airbus. De Europese fabrikant heeft studenten over de hele wereld uitgenodigd om mee te denken over manieren om minder milieubelastend te vliegen.

De Spaanse ‘Big Bang’-high potentials hebben berekend dat een vliegtuig zonder ramen veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is. Andere ideeën zijn er ook. Zo wil het Australische COz-team de cockpit opbouwen uit plantaardige vezels van een of andere superboom. Een stel Tsjechen dat deelneemt onder de naam Kometa Brno stelt voor een elektromotor in te bouwen voor het taxiën en het team Solaire Voyager uit Singapore pleit voor zonnepanelen op vliegtuigen om tijdens de vlucht de elektriciteit op te wekken.

Green washing Daihatsu onschadelijk gemaakt

De Reclame Code Commissie heeft een fijn staaltje green washing van Daihatsu onschadelijk gemaakt. De Japanse autofabrikant maakte in zijn folders ondanks een eerdere terechtwijzing nog steeds goede sier met de bewering dat het model Cuore milieuvriendelijk is en de zuinigste auto ter wereld. Maar dat is dus allemaal glashard gelogen en dus misleidend.

,,Een auto is per definitie niet milieuvriendelijk”, stelt de commissie in haar oordeel. ,,en om die reden dient de Daihatsu Cuore ook niet als milieuvriendelijke auto te worden bestempeld.” Dat was niet de enige misleiding van Daihatsu. De Nederlandse Daihatsu-dealers beweren namelijk ook dat de Cuore ‘al jaren op rij worden gekozen tot de beste van ons land’. Wederom een leugen.

Groentewagen met turbomotor op chocola wil in Formule 1

Of het een goede grap is, een geslaagde PR-stunt of serieus nieuws, groen.blog twijfelt nog steeds. Volgens het Amerikaanse autoblad Jalopnik staat de eerste groente racewagen die rijdt op plantaardige olie en chocolade op het punt om de Formule 1 binnen te crossen. De auto is ontwikkeld door de Warwick Universiteit en kan een snelheid van iets meer dan 230 kilometer per uur halen.

De recyclebare auto zou volledig zijn gemaakt van natuurlijke gronstoffen. Het chassis bestaat uit aardapelen en sojabonen en het stuur is van wortelen. Het World First team dat de auto heeft bedacht, zegt te gaan proberen om de auto op poll position in de Formule 1 te krijgen. Zo ver is het nog lang niet, want reglementen verbieden dat. De brandstof – chocolade – voldoet namelijk niet aan de regels.

Digitale herriemaker voor stoer imago elektrische scooter

In de categorie hilarisch: de Vroombox, een apparaatje dat het ellendige, knetterende brommergeluid imiteert, moet jongeren eindelijk op de elektrische scooter krijgen. Het is geen grap, de Leeuwarder Courant schrijft er vandaag een uiterst serieus verhaaltje over. En het bedrijf Ecomovement ziet wel wat in de Vroombox.

Wat wil het geval. De stroomscooter kampt onder jongeren met een hardnekkig suf imago. Zo’n zoemend ding lijkt net een scootmobiel voor bejaarden, vinden zij. Hun brompet dient lawaai te maken, anders worden ze uitgelachen door hun vriendjes. Daar komt de Vroombox in beeld, waarvan hierrr de geluiden alvast zijn te horen.  Behalve de scooter kan de Vroombox u ook lastig vallen met herrie van een Pontiac of een Lamborghini.

Californië overweegt verbod op zwarte auto

U dacht energiebewust te zijn door die blinkende, zwarte auto met energielabel A te kopen? Vergeet het maar. Zwarte auto’s slurpen energie. Zoveel dat ze in Californië vanaf 2012 wellicht worden verboden. Een wetsvoorstel met die strekking ligt tenminste klaar.

Het probleem bij donker gekleurde auto’s zit ‘m in de hitte die ze vasthouden. Ze trekken veel meer hitte aan dan een licht gekleurde auto die het zonlicht reflecteerd. Wie ‘s zomers in zijn zwarte auto stapt weet hoe hard de airco moet loeien om het een beetje koel te krijgen. En dat kost een flinke plas benzine.

Amsterdam over op elektrisch vervoer

Het was even stil rond de Amsterdamse Jeanne D’arc voor het milieu, Marijke Vos. Maar uitgerekend deze nieuwsluwe zondag laat ze weer van zich horen. De hoofdstad gaat onder de Groen-Linkswethouder elektrisch vervoer stimuleren. Gemeentelijke voertuigen gaan op stroom rijden en bedrijven worden gestimuleerd over stappen op elektrische auto’s. 

Eerder lanceerde Vos al verkeersplannen om oude, smerige auto’s uit het centrum te weren en de inmiddels totaal achterhaalde, vervuilende PC Hoofttractoren fors extra te laten dokken voor een parkeervergunning.  Bovendien is Vos de schrik van oude, vervuilende truckers.

Lichtstad geeft elektrische auto’s overzicht stopcontacten

Met een elektrische auto rijden naar Parijs is nog net een brug te ver, maar bent u eenmaal gearriveerd dan zit u gebeiteld. De lichtstad heeft – waarschijnlijk als eerste Europese stad – een uitgebreide kaart met stopcontacten voor elektrische auto’s. En hier een stukje op een Engelse blog

Ook voor scooters en brommers op stroom zijn oplaadpunten aangegeven. In totaal zijn er zo’n veertig in Parijs, voor auto’s en scooters. Zelfs aan elektrische vrachtbusjes is gedacht. Daarvoor bestaan vier oplaadpunten.

Eureka! Zeilen vermindert de CO2-vervuiling

 

Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht: zet zeilen op zeeschepen en ze pompen veel minder rotzooi in de lucht. Even briljant als eenvoudig, en helaas ook een Duitse vinding. De Duitser Stephan Wrage kwam jaren geleden al op het idee en na langdurige experimenten kan het nu op grote schaal worden toegepast.

Een zeiltje op het voorsteven zou bij een zeeschip zomaar tien tot dertig procent brandstof kunnen schelen, schrijft de site Energieportal. Bij optimale weersomtandigheden zou dat kunnen oplopen tot zelfs de helft. Staat de wind goed, dan heeft het stuk doek van 160 vierkante meter een trekkracht die vergelijkbaar is met een Airbus A318. Een computer bepaalt wanneer de zeilen volautomatisch worden gehesen.

Groen racemonster nog niet fit voor Formule 1

Formule 1, die vieze oorverdovende sport milieuvriendelijk? Een paar racegekken aan de Hogeschool Utrecht doen in ieder geval een poging met hun zelf ontwikkelde Formule Bio, een klimaatneutraal snelheidsmonster op bio-ethanol. Ze presenteerden de auto, natuurlijk uitgevoerd in het groen, vrijdag officieel

Een dappere poging, zonder meer, hoewel de wagen nog niet helemaal fit is voor Formule 1. Volgens de studenten kan de Formule Bio bijna concurrerend rijden in de Formule 3-klasse. Hij ronkt net zo stevig als de CO2-monsters op benzinemotoren en bereikt in 3,5 seconden een snelheid van honderd kilometer per uur.