Weinig enthousiasme duurzaamheid bij Amerikaanse bedrijven

Deloitte/Igor Morski

bron: Deloitte/Igor Morski

Met het enthousiasme voor milieu en klimaat bij directeuren van grote concerns in het post-Bush Amerika wil het nog niet echt vlotten. Consultancygigant Deloitte vroeg 220 van hen of zij duurzaamheid hoog op de bedrijfsagenda hebben staan. Aanvankelijk lijken de antwoorden hoopvol. Ja, daar moeten we iets mee, zegt 79 procent. Meer dan driekwart zegt bovendien dat ze imagorisico’s zien als hun bedrijf niet inspeelt op duurzaamheid. 

Maar zeggen is iets anders dan doen, blijkt later in het onderzoek. Want 59 procent heeft geen enkele poging ondernomen om de CO2-uitstoot te verminderen. En voor het publieke imago doet duurzaamheid het misschien leuk, voor investeerters is dat totaal geen issue, denkt 39 procent. Slechts 35 procent denkt dat een meting van CO2-uitstoot en energieverbruik – met als doel die te verminderen - zinvol is.

Ook denkt slechts de helft van de directeuren dat hun bestuur en managers duurzaamheid en vermindering van energieverbruik nastreven. Deloitte wijst er in het onderzoek op dat duurzaamheid een blijvertje is – al was het maar omdat de olie opraakt – en dat concerns daar op móeten inspelen.

Maar kennelijk durven de consultancy’s het niet aan om de concerns te veroordelen op hun veeal lakse houding. Voor Deloitte is het glas daarom halfvol. Eric Hespenheide van duurzaamheidssectie van het Amerikaanse Deloitte zegt: ,,Despite the current economic environment the board’s role is undoubtedly increasing as there is greater awareness of the business risks and opportunities associated with corporate responsibility, sustainability and climate change.”

Lees ook:Veel roetfilters trucks zijn grote grap
Lees ook:Nederland zorgeloos over klimaatverandering
Lees ook:Mickey Mouse gaat op groene toer
Lees ook:‘Nieuws windmolenzwendel maffia is canard’
Lees ook:CO2-uitstoot in Guinness Book of Records

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.